БСП иска отговори и оставки за провалените инфраструктурни проекти в Северозападна България

Областният съвет на БСП във Видин е приел декларация относно провалените големи инфраструктурни проекти на територията на Видинска област, за които бяха намерени начини за финансиране в мандата на 42-то Народно събрание и изпълнението на част от които беше стартирало през 2013 година. Декларацията бе огласена от областния председател Димитър Велков на пресконференция в четвъртък.

В нея се казва:

"Ние, членовете на Областния съвет на БСП – Видин, сме силно обезпокоени от пълното безхаберие на правителството, депутатите и кметовете от ГЕРБ в Северозападна България за съдбата на  пътя Видин – Ботевград. Проектът за реконструкция на участъка, който трябва да осигурява бърза и удобна връзка между Дунав мост 2, областите Видин, Монтана и Враца, и автомагистралите „Хемус”, „Тракия” и „Струма” за пореден път се оказа последен приоритет на ГЕРБ, за да подчертае пълното безхаберие на управляващите за съдбата на най-бедния регион в Европейския съюз.

С изпълнението на проекта транзитният трафик ще бъде изведен от населените места, с което ще се повиши безопасността на движение и ще се ограничи вредното въздействие на шума и замърсяването на околната среда от интензивния тежкотоварен трафик. Припомняме, че през 2014 година БСП включи модернизацията на пътя Видин - Ботевград в Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура ” 2014 - 2020 г., с което бе осигурено финансирането му. Тогава стартираха процедурите за избор на строител на отсечката Мездра - Ботевград и на ново обходно трасе Димово - Ружинци. След предсрочните парламентарни избори през 2014 година служебният кабинет извади пътя Видин - Ботевград за сметка на приоритизирането на други проекти. Така процедурите бяха спрени.

ГКПП Салаш - Ново корито - строителството на пътя до границата реално беше започнало, но беше спряно и до днес не само не е продължено, но и изобщо не се говори за него.

Милиони евро бяха хвърлени за строежа на Дунав мост 2 и трафикът към него неминуемо се увеличи. Мост има, но път няма. ЖП линията към мостовото съоръжение - трябваше да започне поетапната ѝ модернизация, което можеше да стане чрез Механизма за свързана Европа, но и този проект беше стопиран. Мотивът - че не е натоварена. Но няма как да се натовари, преди да бъде приведена в техническо съответствие. Замислен като железопътен мост, на практика Дунав мост 2 се оказва автомобилен.

Нееднократно от Агенция „Пътна инфраструктура” и Министерството на регионалното развитие и благоустройството са ни лъгали, че разглеждат направлението Видин – Ботевград като ключов проект за Северозападна България и приоритетен обект в техните програми, до този момент обаче ние не виждаме никакъв напредък по изграждането на пътя.

През месец март 2018 година, след няколкоседмични протести на жители от Северозападна България, министър-председателят Бойко Борисов обеща, че ще стартира изграждането на пътя Видин – Ботевград. „До края на 2020 г. ще бъде направено всичко възможно да бъдат построени най-тежките участъците” - обеща тогавашният регионален министър Николай Нанков. Тези думи се оказаха поредната лъжа.

На всички е ясно, че обещаният срок за приключване на пътя няма да бъде спазен. Вместо до края на 2020 г., както многократно бе заявявано, главният път Е-79 ще има нов вид най-рано в средата на 2022 г. На практика ГЕРБ се опитва да прехвърли отговорността за строежа на пътя на следващите управляващи. А дотогава за видинчани и преминаващите остават ежедневните катастрофи с тирове и десетки загинали заради лошата пътна инфраструктура.

                                                        НАСТОЯВАМЕ  ЗА:

Незабавни отговори от представителите на държавната власт защо се бавят процедурите по изграждане на пътя „Видин – Ботевград”.

За конкретни срокове за приключване на пътя, с които да се ангажира българското правителство, лично и публично премиерът Борисов.

Изясняване на вината на съответните управляващи политици и ясно поемане на политическа отговорност за забавянето с оставка.

Ако е вярно, че забавянето на изпълнението на участъка „Видин – Ружинци“ се дължи заради промяна на общи устройствени планове, настояваме:

АПИ, като оторизиран представител на държавата собственик на пътя, веднага да организира и изготви всички необходими проекти и планове, съгласувания, обсъждания и да ги предостави в общините Видин и Димово за одобряване на измененията.

Обръщаме се към кметовете и общинските съвети, изхождайки от изключителната важност на изграждането на пътя, веднага след като бъдат процедирани от АПИ необходимите промени в общите устройствени планове да извършат най-бързо всичко необходимо за одобряването нa промените.

С настоящата декларация изразяваме нашата тревога за провежданата политика спрямо Северозападна България и настояваме за точни и конкретни отговори."